Structura jantelor
Conduci aproape zilnic, fara sa te gandesti la elementele care te ajuta sa faci asta. Iar, daca se intampla rar sa te gandesti, jantele sunt ultimele lucruri care iti vin in minte. Jante de tabla sau jante de aliaj, acestea au un rol mult mai important decat o simpla imagine estetica. Acestea sunt adevaratele picioare ale masinii, o structura perfecta a acestora fiind esentiala.
Din ce este compusa o janta?
Atunci cand doresti sa achizitionezi un set nou de jante, indiferent ca este vorba de jante din aliaj sau de jante de tabla, vei descoperi destul de multe informatii despre ele si elemente pe care trebuie sa le cunosti, pentru a avea garantia ca alegi cea mai buna varianta:
- Latimea jantei. Este distanta dintre cele doua buze ale jantei;
- Deportul. Este distanta dintre centrul jantei si suprafata de montaj. Este extrem de important, deoarece poate determina pozitionarea rotii pe masina si automat geometria ei;
- Dispunerea preazoanelor. Este informatia care indica modul in care sunt dispuse prezoanele pe butucul rotii. De regula, este indicat diametrul cercului pe care sunt prezoanele si numarul acestora;
- Diametrul gaurii centrale.Acesta poate sa fie flexibil cu ajutorul unor reductoare, in asa fel incat o janta sa poata fi montata pe mai multe tipuri de masini;
- Cocoasa. In timpul virajelor, roata trebuie sa suporte presiuni laterale foarte mari. Aici intervine cocoasa, care mentine anvelopa in pozitia corecta si o ajuta sa nu piarda presiune. In general, cocoasele se realizeaza in mai multe forme si modele;
- Buza jantei. Este un element estetic, care are si un rol foarte important: Acela de a nu lasa plumbii montati pentru echilibru sa cada. Buza jantei este, practic, marginea ramei indoita spre exterior.
|