Sistemul de franare e poate cel mai important mecanism din constructia unui autovehicul. Acesta trebuie sa functioneze intotdeauna la cele mai inalte standarde, altfel puteti avea parte de accidente grave. Specialistii recomanda ca revizia la acest sistem sa se faca cat mai des.
Sistemul de franare opreste masina ori de cate ori este nevoie. Acest sistem e compus din mai multe elemente. Unul dintre acestea este discul de frana. Discurile sunt piese metalice solide care opresc masina prin frecarea cu placutele de frana.
Discurile de frana sunt de mai multe feluri. Acestea pot fi simple, ventilate, aerisite, perforate sau stantate. De asemenea, discurile de frana pot fi si de ceramica. Acestea sunt folosite la masinile de lux si se uzeaza mai greu. Discurile de frana trebuie sa fie schimbate atunci cand se uzeaza peste masura sau se deformeaza.
In cazul discurilor de frana apar cinci mari probleme tehnice. Una dintre ele ar fi cauzata de uzura inegala. La acest lucru contribuie mai multi factori. Unul dintre ele ar fi ca placuta de frana nu calca pe toata suprafata discului, iar in acest caz franarea este diminuata. O alta problema tehnica e reprezentata de prezenta unor margini proeminente netocite. Practic, acestea duc la aprinderea prematura a senzorului de frana din cauza faptului ca reteaza cablul senzorului, cu toate ca placuta de frana este la jumatate.
Descentrarea este inca o problema frecventa care apare la discurile de frana. Aceasta se produce de multe ori atunci cand se intra cu masina intr-o balta sau se merge cu masina la spalatorie cu discurile incinse. Astfel, discul isi schimba forma atunci cand sufera o schimbare brusca de temperatura. Daca descentrarea sau ovalizarea, asa cum mai este denumita aceasta problema, este accentuata, masina devine inconfortabila in curbe dar si in linie dreapta. In schimb, daca ovalizarea discului este foarte mica, aceasta se simte doar la viteze de 130-140 km/h. De asemenea, in acest caz, detectarea acestei probleme este dificila si cu ajutorul aparatelor de masura.
Discurile inestetice, ruginite sau cu material imbatranit pentru masinile cu jante pot crea probleme la sistemul de franare. O ultima problema majora cu care se confrunta soferii in privinta discurilor de frana o reprezinta blocarea pistonului de la Etrier. In acest caz, nu i se permite placutei de frana sa elibereze discul dupa franare, rezultand astfel o calire in exces a discului. Practic, pe discul de frana va aparea un strat lucios care nu se va mai toci. E nevoie ca discul sa fie dat jos si batut cu ciocanul pentru ca acest strat sa cada. Dupa aceea, e nevoie de o slefuire cu flexul pana cand discul ramane curat.
|